Skip to main content

Peluang.

Hi.

11th May 2019.

Aku masuk jumpa boss nak hantar buku log dan minta tanda tangan for a vital documents. So, sambil sambil boss check buku aku (duh like he is literally reading one by one, I'm scared) but nah everything is okay. I passed it. Okay and then, the conversation starter will be the Raya stuff, Raya kat mana and so on..

(we borak pasal the distance Perak to Kuala Lumpur)

"Awak sampai sini pukul berapa? Gerak pukul berapa?" 

and I answered.

"Saya gerak balik pukul 1 pagi, sampai around 6 pagi. Tapi ada berhenti lama, tidur di RNR. Kami sekeluarga naik 2 kereta, ayah saya gerak lambat, pukul 10 pagi keesokan harinya, tapi sampai rumah 10 malam. Almost a day because of the jammed. "

And he replied

 " Kawan saya gerak pukul 4 pagi, sampai sini pukul pagi 10 pagi, agak okay lah. Lancar. Kawan saya yang lagi sorang, lambat sejam je Asna, dia gerak pukul 5 pagi tapi sampai rumah pukul 7 petang"

I was ... OMG hush lama dan jauhnya beza!

and he suddenly said

 "Ha'ah, dia sama macam hidup kita. Sama macam in context of taking an opportunity."

I WAS LIKE " UH YES YES, NICE" 

Can relate tak?

Dalam hidup ini, bukan sesuatu yang indah tu kita perlu terus tadah.
Pergi kejar, sepantas cahaya. Ambil yang mana kau berdaya. 
Bukan terus cipta alasan untuk kau berdalih.
Cakap itu tak boleh, cakap ini tak boleh. 

Biar terus mentari bersinar, bukan dirimu yang berpinar.
Garap segala sajian peluang, isi apa yang terluang. 
Jangan bila masa dah berlalu, baru kau inginkan peluang yang dulu.

Ia tak menanti, kerna kau yang perlu cari
Jangan lambat, atau tidak peluang yang kau inginkan tu terhambat.

RNR yang kita bicarakan tadi, seolah satu mesej untuk kau juga perlu beri peluang diri kau rehat.
Tapi masih tetap ingat, peluang kau masih dihadapan. Jadi, terus langkah sampai kau dapat.

Tak harus selalu kuat, cuma harus selalu beringat. 

Pada akhirnya, yang lambat ambil peluang itu, ramai. Seolah tak bisa didamai.
Dan yang awal itu hanya pada mereka yang telah mengorbankan masa mereka untuk terus berdisiplin. So that's why siapa cepat, dia dapat. Kalau tak, kau mungkin terjerat dengan perlumbaan jutaan persaingan. Dan pada waktu ketika itu, kau harus maklum bahawa kau telah meminimumkan kebarangkalian peluang kau sendiri, untuk garap kali ini.

Bukan tak boleh kalau kau tergolong yang TER lewat, cuma kau perlu gandakan segalanya.
Gandakan usaha. Gandakan pergerakan dan kurang keluhan. 

Jadi kalau tak gagal ambil, 

yang salah itu 
peluang atau kau?

Fikirkan. 
you know the REAL answer.

| asnazukrina |

I guess all of you can relate this analogy with your own path. So let me know by sharing it in my comment section below! Thanks for reading xx



Credits: I have a lots of amazing people in here, a place where I undergo my internship. Feel blessed, alhamdulilah. In sha'Allah for the next entry, i'll be sharing my experience in here with an amazing production team! So stay tune. 


Drew by Keenan based on my writting, thank you. 

Comments

Unknown said…
I love your penulisan ❤️
FaizFadzil said…
You make me love to read..<3
Mr. Last faiz said…
Bahasa mudah, jangan terlalu mudah salahkan takdir...kerana kadang kala kita salah membuat kiraan antara masa dan pilihan. Keep writing :P
Anonymous said…
NICEEEEEEEE ONEEEE GIRL❤️❤️❤️❤️❤️
Keep on doing what u are doing . love u asnaaaa
Anonymous said…
Setuju, yes, pada akhirnya.. pilihan tetap di tangan kita. Kita yang memilih kita mahukan jalan kiri atau kanan.
Love your writing :)
You gonna be someone, one day. InshaAllah. Keep on doing something good for yourself and others!


Popular posts from this blog

Menyakiti atau disakiti?

Hi . Dalam hidup ni siapa je tiada masa silam? Siapa yang tak pernah rasa sakit hati yang tak mampu diungkapkan. Aku percaya, setiap daripada kita pernah terluka dan lahirnya jiwa yang kuat dan luar biasa pabila cebisan-cebisan hati yang pecah itu mulai tumbuh semula untuk dicantumkan kembali. Walau hakikatnya ia tak pernah menjadi rupa asal lagi. Baru-baru ni aku balik kampung, jumpa makcik-makcik during raya. Biasalah kalau raya, semua orang berkumpul sekali. Ha, apa lagi. Gossip la, makcik-makcik bawang katakan. Well, tapi kali ini tak kosong. Bukan hal orang yang kami bicarakan, tapi hal sendiri. Perihal hidup yang tak mudah kau ingin hidupkan kembali. Dimana pabila kau jatuh, sejatuhnya tapi kau ingin bangun kembali. Moving on tu senang diperkatakan tapi pabila kau terikat dengan rasa sayang, maka kadang kau pun terjerat. Namun dalam perbualan itu, ada satu tips yang dikongsikan untuk pabila hati kau sedang berbolak-balik, gelisah, fikiran entah kemana. Maka teman dan diriku

Buntu.

Pernah ada satu jiwa yang buat diri aku yang sekeruhnya menjadi jernih, lalu keruh kembali? Malah lebih keruh dari sebelumnya.  Ada satu jiwa yang buat aku meronta hilang dia, bukan hilang sementara tapi hilang selama-lamanya dengan cara yang aku sendiri tidak jangka. Aku seolah dibentak jiwa, dirobek tanpa kata.  Sakitnya sampai hilang kata-kata.  Setiap kali dengar lagu-lagu yang aku mainkan sambil tulis setiap email pada diri dulu, sakitnya masih sama. Menariknya tentang atur cara dunia, entah kenapa tiba-tiba email aku hilang. Hilang semua seolah 2021 tak wujud dalam hidup aku. Hilang kenangan yang aku sesalkan? Mungkin dulu aku rasa ya, tapi lepas dah tahu semua, aku tidak seinchi pun ingin selak email tu kembali. Sudah lama sebenarnya aku tak cuba dengar playlist yang sama, dan malam ini, aku cuba. Well, I don't think I made it. Not yet, not yet! Walaupun lobang depresi tu aku tutup rapat-rapat 2 tahun ini aku siapa deny rasa yang tersisa? Tak sebenarnya aku nak buat macam ma

R.

Hi untuk hati yang dituju.  Azam hari ini adalah untuk menulis semua yang terbuku di hati tanpa ada air mata mengalir. Kita tengok azam ini tercapai atau tidak di hujung penulisan blog ini.  Izinkan kali terakhir ini, aku memanggil kamu, cinta.  Cinta, remember awak teringin betul nak saya tulis tentang awak di blog saya?                                           R: " Awak tulis la pasal saya kat blog awak" Sebenarnya,  saya takut dan saya trauma, setiap saya tulis tentang sesiapa di blog ini, hubungan tidak kemana dan putus di tengah jalan tanpa sempadan. Dan saya cuma akan tulis bila mana kita sama-sama lalui bahtera perkahwinan tapi yang tinggal sekarang hanya angan-angan.  Awak memilih senekad itu, untuk pergi. Hari ini, saya cuba nak bagitahu awak, awak adalah bahagian yang indah yang Tuhan pernah anugerahkan dalam hidup saya. Awak adalah sosok lelaki yang saya minta di sujud terakhir saya setiap solat sehinggakan berjurai air mata. Untuk 8 tahun perkenalan dan 2 tahun p