Skip to main content

Dari Hati

Hi hatiku, apa khabar dengan kamu?

Aku tahu tiada siapa yang peduli,
apa yang berbaki, apatah sosok berdaki.
Hanya tahu mengguna diri
Egois sekali ya?

Hatiku,
Aku tahu kau seakan lelah
Pabila hari makin hari kau terus dimamah
Aku tahu kau berusaha teguh
Meskipun suara itu riuh bergaduh.

Teruntuk kamu,
Yang datangnya bagai malaikat jiwa
Tapi pergi menyentap luka, bahkan menghadiah derita.
Janji kau tabur berlalu mati
Berlalu sekali dengan angin pergi.

Aku tak pernah berharap kamu untuk selalu ada.
Kerana setiap hati hadirku juga seperti tiada makna
Aku lelang terbang sendiri.

Kadang aku ingin sekali pulang. Memeluk tubuhmu dengan tenangn.
Tapi kamu bukan rumah.
Sayapku patah, dan aku harus jatuh, harus rebah.
Jadi aku biarkan kau terbang sendiri, kali ini.
Kerana aku masih ingin duduk, mengubat luka lama.

Terbang dan pergilah. Jangan cari aku lagi, jangan mengingat aku kembali

Sering aku menganggap semuanya sempurna. Tapi aku yang terpinga-pinga.
Malangnya kamu hanya si pembuat patah, yang menambah rasa lemah.
Tanpa sebarang noktah.

Di hati paling kecil,
Pingin sekali aku menanyakan. "Apa ya yang membuat kamu kuat melepas kenangan?"
Kerana aku terasa berat lalu sekat dalam bayangan? Sendiri, ya kamu kan sudah pergi.

Aku pingin sekali didengari.
Aku pingin sekali difahami.
Aku pingin sekali dihargai.

Hakikatnya, hadirmu hanya membuat diri aku
berasa tidak cukup
berasa tidak sempurna.

Senja juga singgah menjadi malam
Itulah kamu, hanya memberi.
Harapan untuk siang.
Namun pada akhirnya kau yang hilang.

Hati, kuat sendiri ya?
Kerana sepertinya hukum ini akan tetap abadi
Hilang dalam terang
Terbenam dalam gelapnya bayang.

Tenang.
Watak dia hanya mengajar
Walau sikap nya juga bagai kurang diajar.
Pergi tanpa kata, kau ingat hati aku ini apa?

Moga senja ditenggelamkan dengan terbit fajar.
Terima kasih untuk kepingan hati yang hilang.
Semoga jumpa di jalan yang lebih terang dan tenang.

-A

Comments

Popular posts from this blog

Menyakiti atau disakiti?

Hi . Dalam hidup ni siapa je tiada masa silam? Siapa yang tak pernah rasa sakit hati yang tak mampu diungkapkan. Aku percaya, setiap daripada kita pernah terluka dan lahirnya jiwa yang kuat dan luar biasa pabila cebisan-cebisan hati yang pecah itu mulai tumbuh semula untuk dicantumkan kembali. Walau hakikatnya ia tak pernah menjadi rupa asal lagi. Baru-baru ni aku balik kampung, jumpa makcik-makcik during raya. Biasalah kalau raya, semua orang berkumpul sekali. Ha, apa lagi. Gossip la, makcik-makcik bawang katakan. Well, tapi kali ini tak kosong. Bukan hal orang yang kami bicarakan, tapi hal sendiri. Perihal hidup yang tak mudah kau ingin hidupkan kembali. Dimana pabila kau jatuh, sejatuhnya tapi kau ingin bangun kembali. Moving on tu senang diperkatakan tapi pabila kau terikat dengan rasa sayang, maka kadang kau pun terjerat. Namun dalam perbualan itu, ada satu tips yang dikongsikan untuk pabila hati kau sedang berbolak-balik, gelisah, fikiran entah kemana. Maka teman dan diriku

Buntu.

Pernah ada satu jiwa yang buat diri aku yang sekeruhnya menjadi jernih, lalu keruh kembali? Malah lebih keruh dari sebelumnya.  Ada satu jiwa yang buat aku meronta hilang dia, bukan hilang sementara tapi hilang selama-lamanya dengan cara yang aku sendiri tidak jangka. Aku seolah dibentak jiwa, dirobek tanpa kata.  Sakitnya sampai hilang kata-kata.  Setiap kali dengar lagu-lagu yang aku mainkan sambil tulis setiap email pada diri dulu, sakitnya masih sama. Menariknya tentang atur cara dunia, entah kenapa tiba-tiba email aku hilang. Hilang semua seolah 2021 tak wujud dalam hidup aku. Hilang kenangan yang aku sesalkan? Mungkin dulu aku rasa ya, tapi lepas dah tahu semua, aku tidak seinchi pun ingin selak email tu kembali. Sudah lama sebenarnya aku tak cuba dengar playlist yang sama, dan malam ini, aku cuba. Well, I don't think I made it. Not yet, not yet! Walaupun lobang depresi tu aku tutup rapat-rapat 2 tahun ini aku siapa deny rasa yang tersisa? Tak sebenarnya aku nak buat macam ma

R.

Hi untuk hati yang dituju.  Azam hari ini adalah untuk menulis semua yang terbuku di hati tanpa ada air mata mengalir. Kita tengok azam ini tercapai atau tidak di hujung penulisan blog ini.  Izinkan kali terakhir ini, aku memanggil kamu, cinta.  Cinta, remember awak teringin betul nak saya tulis tentang awak di blog saya?                                           R: " Awak tulis la pasal saya kat blog awak" Sebenarnya,  saya takut dan saya trauma, setiap saya tulis tentang sesiapa di blog ini, hubungan tidak kemana dan putus di tengah jalan tanpa sempadan. Dan saya cuma akan tulis bila mana kita sama-sama lalui bahtera perkahwinan tapi yang tinggal sekarang hanya angan-angan.  Awak memilih senekad itu, untuk pergi. Hari ini, saya cuba nak bagitahu awak, awak adalah bahagian yang indah yang Tuhan pernah anugerahkan dalam hidup saya. Awak adalah sosok lelaki yang saya minta di sujud terakhir saya setiap solat sehinggakan berjurai air mata. Untuk 8 tahun perkenalan dan 2 tahun p